اردو داری (2)

5. نظافت، انضباط و رعایت مقرّرات
جمیع سرگروه‌ها و متربیان و مسئولان اردو باید مقیّد به بهداشت، تمیزی، زیبایی ظاهر در چهره، لباس و کفش باشند و اکیداً اجرای این اصل را بخواهند…

نظم و انضباط نیز باید همچنان مورد تأکید باشد؛
6. اجتناب از برگزاری کلاسهای درس مستقیم
لازم است عرصۀ اردو و زمینه‌های بسیار خوب تربیتی آن را با کلاس یکی فرض نکنیم و روح و روابط مدرسه‌ای را در اردو برقرار نسازیم.
– اجرای مراسم نماز

-زمان‌بندی برنامه‌های روزانه
– نظافت شخصی و نظافت اردوگاه (که بهتر است در فاصلۀ بین نماز صبح و صبحانه باشد)
– جلسۀ صبحگاه     – کوه پیمایی، راهپیمایی، جنگل نوردی
– تشکیل جلسات عمومی (مناظره، اندیشه و نظر و… )
– تشکیل برنامه‌های گروهی – فعالیتهای تیمی
– اجرای مسابقات ورزشی  – جشن عصرانه
– اوقات در اختیار خود برای استراحت یا بازی (بعد از نماز صبح، بعد از ناهار، وقت بازیهای تمرینی)
– اختتامیه
جهت تنظیم ساعات اجرای این برنامه‌ها باید دو مرحله طی شود. مرحلۀ اول قبل از اردوست که باید «مسئول برنامه‌ها» شِمایی کلّی از امور را در ذهن داشته باشد.
مرحلۀ بعدی همان زمان بندی دقیق برنامه هاست که هر شب برای فردا تنظیم می‌‌شود.

بخش سوم برنامه‌ها
صبحگاه:
1. تلاوت قرآن کریم
2. اعلام برنامۀ روزانه
3. بیان تذکّرات
4. یادآوری مقرّرات اردو
5. طرح انتقادات و نظرات بچّه‌ها
اندیشه و نظر:
در این برنامه، موضوعی به دانش آموزان پیشنهاد می‌‌شود که باید دربارۀ آن بیندیشند و هر کدام یک جمله یا چند عبارت را بگویند یا آن را روی کاغذی بنویسند و به مربّی خود تحویل دهند.
تذکرات
1. عنوان‌های پیشنهادی
اول. «از درخت چه درسی می‌‌توان آموخت؟»
دوم. وظیفه ما در مقابل طبیعت چیست؟
2. نحوۀ آغاز بحث
یک شکل سادۀ آغاز بحث این است که در یکی از جلسات صبحگاه عنوان شود.
3. مراحل و روند بحث، تا سرانجام
اول. نخستین جلسۀ عمومی: نخستین جلسۀ عمومی، که هم کوتاه خواهد بود و هم  کم محتوا، سرشار از هیجان و تحریک است.
دوم. جلسات گروهی: به طور معمول، این بحث در گروه‌ها به دو جلسۀ یک ساعته خواهد انجامید و باید نظرات همۀ افراد به صورت یک مقالۀ ویژه گروه در پایان آخرین جلسه تنظیم شود.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *