جذاب سازی (1)

 1. مهم‌ترین هدف در تبلیغ، تأثیرگذاری بر رفتار و کردار مخاطب (خصوصاً کودک و نوجوان) می‌‌باشد.
2. تأثیرگذاری بر رفتار و کردار به راحتی امکان پذیر نمی‌باشد مگر اینکه بتوان بر اندیشه و فکر مخاطب تاثیر گذاشت…

3. تأثیر گذاری بر اندیشه و فکر به راحتی امکان پذیر نمی باشد مگر اینکه بتوان عواطف و احساسات ظاهری مخاطب را تحریک کرد.
نتیجه: مراحل رسیدن به هدف نهایی در تبلیغ…
    الف) تحریک عواطف و احساسات ظاهری
    ب) تأثیر گذاری بر اندیشه و فکر
    ج) تأثیر گذاری بر رفتار و کردار
راه‌های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:
الف) طرح معماهای جالب و جذاب:
1 قرآنی: کتبی یا شفاهی. مشاعره با سوره ها، آیات کلمات متضاد. اعداد. میوه ها. خوراکی‌ها. حیوانات و. ..
2 احکام                    3 شباهتها
4 شعری                    5 هوشی
6 ریاضی و اعداد                7 تفاوتها و فرق ها
8 سرگرم کننده                9 چیستان و.. .
ب) استفاده از سرودها و اشعار دسته جمعی
در کلاس: برای ایجاد شور و نشاط و هیجان
     برای ایجاد حالات معنوی
     برای کنترل کلاس
در مراسمات معنوی مثل: نماز جمعه، شب قدر، شبهای جشن و.. . به جهت ایجاد حالات معنوی تبلیغ برنامه‌ها و.. .
پ) استفاده از کارتهای کمک آموزشی
ت) استفاده از بازی‌های فکری    

ث) استفاده از ریتم و آهنگ جذاب و سنگین برای ارائه روایات
نکات:
 1. به بچه‌ها بگوئید من 3 بار حدیث را می‌‌خوانم شما فقط گوش دهید تا کامل یاد بگیرید.
2. مرتبه چهارم از آنها بخواهید تا با شما همخوانی کنند.
3. بار پنجم خودشان بخوانند.
4. به دو گروه تقسیم کنید، یک قسمت از روایت را گروه اول و قسمت دوم را گروه دوم بلند و هماهنگ بخوانند.
5. برای اینکه با هم هماهنگ باشند، از 1 تا 3 بشمارید. (شمارش می‌‌تواند سرکاری باشد، مثل 5/2 و 75/2 و.. .)
6. ترجمه را هم چند بار هماهنگ با هم بخوانند.
7. از چند نفر بخواهید که حدیث یا ترجمه را یک نفره با آهنگ بخواند.
8. از چند نفر بخواهید که معنی حدیث را توضیح دهند.
9. ما بین خواندن و تکرار بچه‌ها باید نکات خیلی جالب و آموزنده از داستانها و روایات و خاطرات و.. . بیان شود تا روایت در ذهن بچه‌ها ماندگار‌تر شود.
حضرت علی (ع) فرمود: بادِرِ الفُرصَه قَبلَ اَن تَکونَ غُصَّه؛ فرصتها را دریابید قبل از آنکه غصه بخورید. (تحف العقول ص80)
ج) استفاده از بعضی از ذکرهای قرآنی و تواشیح.. .
    سلامٌ سلامٌ سلامٌ سلام    علی المصطفی وَاهلِ بیتِ الکِرام
چ) استفاده از طراحی برای آموزش روایات.
نمونه: یک کوه روی تابلو بکشید، سوالات مختلفی بپرسید که آیا می‌‌شود یک نفر این کوه را به تنهائی جای دیگری منتقل کند. با یک لودر چطور؟ با 100 تا چطور؟ با هلی کوپتر چطور؟ و.. ..
حضرت علی (ع) فرمود: مؤمن باید مثل کوه، محکم و استوار باشد؛ المؤمن کالجبل الراسخ.
* استفاده از خاطرات شهدا در این گونه موارد برای توضیح روایت خیلی تأثیرگذار می‌‌باشد.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *