بازی‌‌های رایانه‌ای

بازی رایانه‌ای نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود.
نتایج یك تحقیق نشان می‌دهد كه 90 درصد والدین اصلا خبر ندارند فرزندشان چه بازی رایانه‌ای را خریداری می‌كند. تنها 10 درصد والدین جهان، بازیهای رایانه‌ای را پس از بررسی برای فرزندشان تهیه می‌كنند…

 بازيهاي رايانه‌اي به پديده‌اي جهاني تبديل شده و مخاطبان آنها با نژادها و مليت هاي مختلف از سرتاسر دنيا مي‌باشند.
يک فرد ممکن است صدها بار در برابر يک بازي بنشيند و از تکرار آن خسته نشود، اما يک فيلم نهايتاً 2 يا 3 بار توسط مخاطب ديده مي‌شود.
بازيهاي رايانه‌اي امکان برقراري ارتباطي دوسويه را با مخاطب ايجاد مي‌کنند.
این بازی‌ها با استفاده از تصاویر پرتحرك و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این انسانهای تشنه جنب وجوش منتقل می‌كند و همین جذبه، روح و جسم آنان را مطیع خود می‌سازد و به عالمی از تخیلات می‌برد كه خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می‌پندارند.

محاسن بازی‌‌های رایانه‌ای:
یادگیری را آسان و توجه بچه‌ها را جلب می‌كند.
با رایانه هرچند بار كه بخواهند، می‌توانند موضوعی را ببینند و مرور كنند.
برنامه‌‌های متنوع برای خلق نقاشی یا داستان
بازی‌هایی كه كودكان را به تاریخ یا جغرافیا و.. . علاقه‌مند می كند.
معایب بازی‌های رایانه‌ای:
الف) آسیب‌های جسمانی
چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می‌گیرد و دچارعوارض می‌گردد. ستون فقرات و استخوان‌بندی او دچارمشكل می‌شود.
احساس سوزش و سفت شدن گردن، كتف ها و مچ دست.
پوست فرد در معرض مداوم اشعه‌هایی قرار می گیرد كه از صفحه رایانه پخش می شود.
ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصاً دركودكان و نوجوانانی كه زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی ها ی رایانه‌ای است.
ب) آسیب‌های روانی ـ تربیتی
1. تقویت حس پرخاشگری.
«خشونت» مهم‌ترین محركه ای است كه در طراحی جدیدترین و جذابترین بازی‌‌های كامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می‌شود، چهره‌‌های معروف هالیوود در این بازی‌ها به صورت قهرمانهای شكست‌ناپذیر جلوه نمایی می‌كنند.

2- انزواطلبی: كودكانی كه به طور مداوم با این بازی‌ها درگیرند، درونگرا شده و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌گردند.
ج) تنبل شدن ذهن
دراین بازی‌ها به دلیل این كه كودك و نوجوان با ساختنی‌ها و برنامه های دیگران به بازی می‌پردازد و كمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می‌كند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود.
ما هر چه دراین مسیر حركت كنیم و بازی‌ها را گسترش دهیم، انسانهایی را تحویل جامعه خواهیم داد كه سر خورده، افسرده، غیرمتحرك، غیرسازنده و خود اتكایی آنها بسیار كم خواهد بود و ابتكار عمل نخواهند داشت.
د) تأثیر منفی در روابط خانوادگی
تنهایی – کمرنگ شدن روابط عاطفی – سپری شدن بیشتر وقت کودکان برای تماشای تلویزیون و بازی‌‌های رایانه ای
و) افت تحصیلی: به دلیل جاذبه مسحور كننده‌ای كه این بازی‌ها دارد، بچه‌ها وقت وانرژی زیادی را صرف بازی با آن می كنند، حتی بعضی از كودكان صبح ها، زودتر از وقت معمول بیدار می‌شوند تا قبل از مدرسه كمی بازی كنند.
بسیاری از این افراد،  هنگام خواب هم راحت نیستند و  دچار كابوس می‌شوند. بازی زیاد و بدون استراحت گاه فرد را دچار حمله‌‌های شدید عصبی می‌كند. بسیاری از این كودكان به علت كم‌تحركی دچار چاقی مفرط می‌شوند.
اكثر نوجوانانِ معتاد به بازی‌‌های رایانه ای، به دلیل استرس و هیجان، دارای ضربان قلب و فشار خون بالا هستند.
جریان‌‌های خطرناک در بازی‌‌های رایانه‌ای
شركتهای تولیدكننده برای جذب كودكان و نوجوانان و به دنبال آن، فروش بیشتر، از 3عامل اصلی ترس، مسائل جنسی و خشونت استفاده می‌كنند.
1- ترويج اباحيگري و بي بند و باري اخلاقي و جنسي
2- تبليغ خشونت و قانون گريزي
3- هم‌ذات‌پنداري كاربران و الگوپذيري از شخصيتهاي اين بازيها
4- از ميان بردن قبح گناهان در اثر ارتكاب فراوان آنها در طول بازي
5- تبليغِ شعارِ هدف وسيله را توجيه مي‌كند، برای رسیدن به منافع خود از هر راهي
6- ترویج شرک وخرافه
7- اسلام‌هراسي و مبارزه با اسلام به شکل‌‌های مختلف
8- ترویج روش و سبک زندگي آمريكايي
با استفاده از بازيهاي رايانه‌اي، روش زندگي آمريكايي را در زمينه هايي چون: معماري، خوراك، پوشاك، زينت آلات، روابط و… ترويج كرده و فرهنگ و باورهايشان را به دیگران، به خصوص جوانان و نوجوانان تزريق مي‌نمايند.
سایت تبیان

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *