روش‌‌های تدریس غیر مستقیم (حروف درهم ریخته)

بهتر است برای جذابیت بیشتر و بهتر، سرگرمی؛ ایجاد انگیزه، تدبر و تفکر، موضوع اصلی و مورد بحث را مستقیماً به دانش آموزان نگوییم و سعی کنیم با روشی که ایجاد می‌کنیم خود دانش آموزان حدس بزنند تا خود را صاحب آن بدانند و تا آخر کلاس با ما همراهی کنند و ماندگاری آن بیشتر باشد.

یکی از روش‌‌های تدریس غیر مستقیم حروف درهم ریخته است. بدین شکل که اگر مثلاً موضوع شما در مورد ارتباط با امام زمان (عج)است، که ما چگونه می‌توانیم به صورت معنوی با آن حضرت ارتباط داشته باشیم، کلمه «ارتباط» را به صورت حروف درهم ریخته روی تخته بنویسید (ط ر ب ا ت ا) و از دانش آموزان بخواهید از این حروف درهم ریخته، کلمه‌ای معنا دار بسازند، که بعد از کشف آن کلمه، شما بحث خود را آغاز خواهید کرد.

چنانچه کلمه انتخاب شده و درهم ریخته شده مشکل باشد، شما می‌توانید با توضیحات اطراف آن موضوع دانش آموزان را کمک کنید.  ضمناً می‌توانید از آن حروف کلمه‌ای جدید بسازید و از دانش آموزان بخواهید کلمه مورد نظر شما را از این کلمه بسازند.  مثلاً اگر اردوی شما همدان است، کلمه دامنه را روی تابلو بنویسید و از دانش آموزان بخواهید که محل اردو را از روی این کلمه تشخیص بدهند.  همین روش را می‌توانید در پیک یا مسابقه‌هایی که برای فضای بیرون از کلاس تنظیم می‌کنید، استفاده نمایید. بدین شکل که بعضی از کلمات متن مورد تظرتان را انتخاب کنید و حروف آن را درهم کرده و داخل پراتنز قرار دهید و از دانش آموزان بخواهید که متن را مطالعه کنند و حروف درهم ریخته آن را به طور صحیح در بالای آن یا در زیر صفحه یادداشت کنند.

مثال:
امام (ه م د)در شب جمعه سال255 هجری قمری در شهر (ر م ا س ا) در کشور (ق ا ع ر) چشم به جهان گشود. آن حضرت در سن(ن پ ج)سالگی به امامت رسید. نام مادر بزرگوارش (س ن ر ج) بود. ولادتش همانند حضرت (و م س ی) به صورت مخفیانه و عمر طولانی‌اش مانند حضرت (ح و ن) بود. همه ما وظیفه داریم برای سلامتی آن حضرت (ع ا د)کنیم و (ق د ص ه)  بدهیم.
روش‌‌های تدریس غیر مستقیم (غلط املایی)
یکی از روش هایی که برای بچه‌ها و در بعضی مواقع خنده‌دار نیز می‌باشد، روش غلط املائی است. این روش مخصوصاً برای مقاطع سنی پایین‌تر مناسب است. به این شکل که متنی را که از روی حرفی انتخاب کرده ایم، بعضی از کلمات آن را به عمد غلط می‌نویسیم و آن متن را در اختیار دانش آموزان می‌گذاریم و مثلا به آنها می‌گوییم در این متن ده غلط املائی وجود دارد که آنها را پیدا کنند و زیر آن خط بکشند و صحیح آنرا بنویسند. در این روش چندین فایده نهفته است. اول اینکه دانش آموز متن ما را می‌خواند که این هدف اصلی ماست، در مرحله بعد دقتی است که به کار می‌برد که او را اهل دقت و تمرکز حواس می‌کند و در مرحله‌ای دیگر، طرز صحیح نوشتن برخی لغات را یاد می‌گیرد و….
نمونه: متن زیر را تصحیح کنید.
امام مهدی(عج) در شهرصامرا در کشور عراغ به دنیا آمدند، حضرت از همان کودکی همانند حضرت موسی(ع) مخفیانه زندگی می‌کردند و از نظر ثیما و سورت شبیه به پیامبر(ص) بودند. حضرت دارای الغاب زیادی هستند که از جمله آن ها: ساحب الزمان(عج)، غائم(ع) و ابا صالح. روایت داریم که امام مهدی(عج) وارس تمام علوم است و بر تمام دانش‌ها احاته دارد. امام مهدی(عج)دارای دو قیبت بودند، اولی قیبت صقری و دومی قیبت کبری. در زمان قیبت کبری مردم به وسیله مراجأ بزرگ تقلید، مسائل دینی خود را یاد می‌گیرند و به آن عمل می‌کنند.
مقایسه تنبیه و تشویق
تشویق، موجب داد و ستد احساسات خوب می‌شود.
تنبیه، احساسات ناخوشایند و غالبا خشم را بر می‌انگیزد.
تشویق، انگیزش را می‌افزاید.
تنبیه، موجب احساس ناکامی می‌شود.
تشویق، رفتار خوب را تاکید می‌کند.
تنبیه، توجه به رفتار بد را جلب می‌کند.
تشویق، خوب فکر کردن را می‌آموزد.
تنبیه، اثر منفی روی انگیزش دارد.
تشویق، باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.
تنبیه، باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود.
تشویق، باعث رشد احساس مسئولیت می‌شود.
تنبیه، باعث طفره رفتن از مسئولیت‌ها می‌شود.
تشویق، مایه برخورد مثبت متربیان با یکدیگر می‌شود.
تنبیه، باعث ایجاد رفتار پرخاشگرانه می‌شود.
تشویق بسیار مؤثرتر از تنبیه است.
روانشناسی رشد ص 696-697.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *